Sider

lørdag 7. november 2009

Hvordan firmaet ble til;)


Historien bak firmaet:

Jeg har drevet med foto siden jeg var 10, hest i over 25 år, og hadde selv en Lett-Døl kalt Tele-Tor. (bildet) Gjennom tidene begynte jeg å ta mer og mer bilder av mennesker og hester. Siden jeg selv har ridd så pass lenge var det lettere å ta bilder av hester i rette bevegelser.



Jeg begynte på dressurbanen, og gikk over i sprang. Etterhvert begynte jeg med portretter av hest og andre dyr, deretter ble jeg stevnefotograf.

Jeg har vært fotointeressert i nesten hele mitt liv. Etter videregående skole gikk jeg Contemporary Media Practise i London.

Siden den gang har jeg hatt foto oppdrag fra både privatpersoner og firma. Alt fra barneportrett og bryllup, til biler og sport , det strekker seg helt til makro og kunst foto. Det skal komme forskjellige eksempler på de ulike events på nettsiden.

Da jeg var rundt 16 år begynte jeg å instruere dressur ridning. Da var jeg selv godt igang med dressurkonkurranser og begynte å få god følelse med hesten. Siden den gang har jeg instruert både unge og gamle med jevne mellomrom. Jeg har reist mye rundt i verden og har da også fått sett på staller i England, Usa, Portugal, Sverige, Østerike og Holland. Selv har jeg også fått ridd litt både i Østerike og England.

Min overbevisning går ut på å følge hestens bevegelser. Dressur går ut på å få hesten til å følge vår hånd villig og entusiastisk. Når man ser en hest på beite eller i et uteområdet springe fritt, ser man hvordan den løfter seg, strekker på bena, bruker sin energi med lyst. Ørene frem og halen ut med øyne som stråler. Den viser seg frem stolt!Det er vel egentlig noe av dette vi ønsker å oppleve fra hestens rygg?

Skal vi klare det, må vi ri på hestens premisser- Ikke tvinge den til våre bevegelser. Man må gi hesten rom til å vise seg frem med oss på ryggen. Den må få bruke hele sin beveglighet og energi, tør å la hesten få stråle! Deretter lede den igjennom øvelsene med lyst. En ekvipasje med glede gir lys! Den viser igjen på banen. Det skal være gøy for både hest og rytter, med en gjensidig respekt.

Dette er to av mine største fagfelt og interesser ! Så tenkte jeg hvorfor ikke sette dem sammen? Det er jo ofte at jeg er på dressurbanen og tar bilder, hvor jeg blir spurt om ikke jeg kan instruere..Og visa versa. Sist men ikke minst jeg kan drive med to ting jeg er god til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar